arrow-downarrow-leftarrow-rightcheckclipboardfacebookgluegoogle-plusimec-whiteinstagramlogo gentimecdekrookbib_liggend_kleingebruik_neglogo ovlsogentpartner-ugentVlaanderen_verbeelding werktselecttwitterpartner-ugentyoutube
Menu

Science Bar

Event | 27 oktober tot 25 mei 2021

In de Science Bar gaan leerlingen 3e graad secundair in debat met wetenschappers over een maatschappelijk relevant thema. Een moderator leidt het gesprek met vijf prikkelende stellingen en lokt zo de leerlingen – volledig coronaproof - uit hun kot.

Logo Science Bar 2020

Programma

  • Di. 27/10/2020 – Actua voor jongeren: van krant tot Facebook - online - volzet
  • Di. 23/03/2021 – (Waarom) moet ik wakker liggen van politiek?
  • Di. 27/04/2021 – LGBTQ+: voorbij het hokjesdenken
  • Di. 25/05/2021 – Uren turen: schermverslaving anno 2021


Praktisch

  • Dinsdagen zijn vaste waardes voor onze Science Bars, van 13.30 u. tot 15.30u of tot de (kennis)dorst gelest is. 
  • In 2020 focussen we op online Science Bars waarop zes verschillende klassen kunnen inschrijven. 
  • Vanaf 2021 hopen we opnieuw live te kunnen gaan in het Krookcafé.
  • Deelname aan een (online) Science Bar is gratis.  


Inschrijven

Wil je met je klas graag deelnemen aan een Science Bar? Dat kan via dit formulier

De inschrijvingen voor de eerste online Science Bar – Actua voor jongeren: van krant tot Facebook - zijn volzet.


Vragen of meer informatie?

We beantwoorden ze graag! Mail ons via wetenschapscommunicatie@augent.be


Eindtermen

Door deel te nemen aan de Science bar werk je als leerkracht aan vakoverschrijdende eindtermen als communicatief vermogen, kritisch denken, open en constructieve houding naast vakgebonden eindtermen Nederlands en andere aansluitend bij het onderwerp.

Science bar is een initiatief van Arteveldehogeschool, Universiteit Gent en Hogent in samenwerking met Bibliotheek De Krook en Krookcafé.

Logos Science Bar 2020

Science Bar - 23 maart 2021 - (Waarom) moet ik wakker liggen van politiek?

Inhoud

We zijn de inhoud momenteel aan het scherpstellen met de sprekers. Nog even geduld, het wordt zeker beloond!

Bio’s

  • Thibaut Renson 10 jaar geleden was Barack Obama presidentskandidaat in Amerika. Zijn krachtige speeches wekten Thibauts interesse in politiek. Hij ging Politieke Wetenschappen studeren en bleef hangen aan de universiteit. Nu doet hij onderzoek naar politieke participatie: hoe burgers betrokken worden bij de politiek. 
  • Hendrik Vos Omdat Europese politiek saai en stoffig en ingewikkeld leek, vond Hendrik het een goed plan om er zich in te verdiepen. Het bleek goed mee te vallen: de Europese Unie zit veel boeiender, spannender en grappiger ineen dan vaak wordt gedacht. Als professor, verbonden aan de Gentse Universiteit, probeert hij te snappen wat er aan de hand is. Waarom is Europa zo belangrijk geworden? Waarom stelt de Unie soms ook diep teleur? En hoe loopt het af met de Brexit? Hij  spreekt en schrijft erover, voor studenten en voor een breder publiek.
Science Bar Hendrik Vos Thibaut Renson

Inhoud

Veel jongeren zijn niet meer geïnteresseerd in politiek. Hoe komt dat? Vinden ze dat politiek weinig te maken heeft met hun dagelijks leven of vinden ze net dat de politiek zich te veel bemoeit? Als ze zelf zouden mogen gaan stemmen, weten ze al op wie ze zouden stemmen, en waarom? 

Enkele vragen die tijdens een voorbereidende les of in de Science bar aan bod kunnen komen

  • Luisteren politici te weinig naar wat jongeren te zeggen hebben?
  • Moeten politici ook onpopulaire maatregelen durven doorvoeren?
  • Moet de stemplicht afgeschaft worden? 
  • Waarom zit België nog in de Europese Unie?

Educatief materiaal

Voor Europese politiek:

Voor politiek in brede zin:

  • Handboek Politicologie: ‘Plattegrond van de macht’, Carl Devos (red.)
    • Inleiding ‘Wat is politiek?’
    • 'Omschrijving van de politiek: naar een synthese’ 
    • Hoofdstuk over ‘politieke participatie’


Science Bar – 27 oktober 2020 – Actua voor jongeren: van krant tot Facebook – online editie

Bio’s

  • Kristin Van Damme is onderzoeker verbonden aan Arteveldehogeschool, UGent (Center for Journalism Studies en Media, Innovation and Communication Technologies) en imec (imec-mict-UGent). Ze doet onderzoek naar nieuwsgebruik, mediaconsumptie en journalistieke innovaties binnen een digitale wereld. 
  • Stefaan Anrys is onderzoeker en lector Journalistiek & Communicatie aan Arteveldehogeschool. Hij was jarenlang Afrika-journalist voor MO* en werkte voor tal van andere media. In het verleden was hij ook woordvoerder van de Hoge Raad voor de Justitie. Aan Arteveldehogeschool onderzocht hij eerder de rol van influencers in Vlaamse media en sinds vorig jaar leidt hij een tweejarig onderzoek naar de nieuwsbeleving van Vlaamse jongeren.

 

Science Bar 27 Oktober 2020 Sprekers

Inhoud

Voor bijna de helft van de Vlaamse jongeren is Facebook de belangrijkste nieuwsbron. Snack jij zoals de meeste jongeren nieuws via de sociale media: foto’s, nieuwskoppen en -inleidingen meepikken om geïnformeerd te zijn?

Of ben jij iemand die dieper durft te duiken en de actualiteit volgt via een nieuwssite of -app van een klassiek en meer betrouwbaar mediamerk? Maar wat dan met de paywalls waar je steeds meer op botst en die je vragen om te betalen voor een artikel. Is nieuws vandaag geen basisrecht meer? Ontdek het in dit kritisch en actueel debat!

Enkele vragen die tijdens een voorbereidende les of de Science bar aan bod kunnen komen:

  • Is nieuws nog belangrijk voor jongeren in onze snelle consumptiemaatschappij?
  • Zijn jongeren minder goed geïnformeerd dan volwassenen omdat ze snel online nieuws snacken
  • Is er een verschil in nieuwswaarde tussen de digitale en de papieren krant? 
  • Hoe objectief zijn nieuwsberichten op sociale media gezien het luidsprekereffect en bijhorende commentaren?
  • In welke mate zorgen algoritmes er voor dat je een (on)voldoende brede kijk op de actualiteit krijgt?
  • Zijn de klassieke nieuwskanalen zoals kranten, magazines en tv-journaals overbodig geworden?
  • Is er een profiel verbonden aan nieuwsleken en aan nieuwsjunks qua gender, opleidingsniveau of afkomst/verblijfplaats?
  • Is enkel betalende informatie - via de paywalls of gratis via mediatheken - nog betrouwbaar?

Educatieve bronnen

Mediawijs – dossier nieuws- en informatiegeletterdheid

Onderzoek Arteveldehogeschool – Jongeren herkennen fake nieuws niet

Wetenschap Uitgedokterd - Fake news herkennen: niet zo simpel als je denkt 

Artikel Youngworks.nl - Hét nieuws bestaat niet meer voor jongeren

De Morgen - Bezorgdheid over jongeren die nieuws enkel via sociale media volgen.

Het Vlaams Mediawijs Congres - Onderzoeksrapport Apestaartjaren 2018

Caspargame - Het mediawijze online kaartspel