arrow-downarrow-leftarrow-rightcheckclipboardfacebookgluegoogle-plusimec-whiteinstagramlogo gentimecdekrookbib_liggend_kleingebruik_neglogo ovlsogentpartner-ugentVlaanderen_verbeelding werktselecttwitterpartner-ugentyoutube
Menu

Science Bar

Workshop | 23 oktober tot 26 maart 2019

In de Science bar debatteren jongeren met wetenschappers over een maatschappelijk relevant thema. Met een hapje en een drankje.

Sciencebar Logo Bg

Science bar: Jongeren gaan in debat met wetenschappers

Jongeren hebben een gezonde dorst naar kennis. En een mening. Beide staan centraal in een reeks van vier Science bars waarbij leerlingen 3e graad secundair en hun leerkracht in debat gaan met wetenschappers. Een moderator leidt het gesprek met vijf prikkelende stellingen als rode draad.


Programma

  • 23/10/2018: Identiteit in een samenleving vol diversiteit
  • 27/11/2018: Fake news
  • 26/02/2019: Verslaving
  • 26/03/2019: Leerstoornissen

Zie onder voor meer info.

Organisatie

Science bar is een initiatief van Arteveldehogeschool, UGent en Hogent in samenwerking met bibliotheek De Krook en Krookcafé, waar het debat plaatsvindt.


Eindtermen

Door deel te nemen aan de Science bar werkt u als leerkracht aan vakoverschrijdende eindtermen als communicatief vermogen, kritisch denken, open en constructieve houding naast vakgebonden eindtermen Nederlands en andere aansluitend bij het onderwerp.


Praktisch

Voor wie? Leerkrachten secundair onderwijs kunnen hun klas inschrijven voor één van de Science bars

Wanneer? Dinsdagnamiddag van 13u30 tot 15u30, of tot de dorst gelest is

Waar? Krookcafé, Miriam Makebaplein 1, 9000 Gent (routebeschrijving)

Toegangsprijs? Gratis (inclusief drankje en hapje)!

Inschrijven? Inschrijving voor één Science bar door begeleidende leerkracht via lise.vanderhaegen@arteveldehs.be

Logos



Science Bar 23/10/2018: Identiteit in een samenleving vol diversiteit

Wie ben je? Het is een vraag die iedereen en zeker jongeren bezighoudt met een antwoord dat snel kan veranderen. Zeker in een maatschappij vol diversiteit. Tijdens de Science Bar gaan sprekers en studenten hierover in gesprek.


Hieronder alvast enkele vragen die tijdens een voorbereidende les of de Science bar aan bod kunnen komen:

  • Student. Jeugdleider. Broer. Belg. Heeft herkomst de bovenhand in iemands identiteit en hoe breng je de andere delen onder de aandacht?
  • Wie voelt zich in tijden van internet en globalisering nog Belg? 
  • Wat is de invloed van sociale media op identiteit en discriminatie?
  • Welke rol spelen jeugdhuizen vandaag in het bepalen van identiteit?
  • Hoe belangrijk is religie nog in identiteitsvorming?
  • Bepaalt de taal waarin je spreekt je identiteit? Is iemand pas Vlaming als hij Nederlands spreekt? Of blijft taal een praktisch communicatiemiddel dat je bijvoorbeeld aanpast op reis zonder je identiteit te veranderen.
  • Van waaruit ontstaat radicalisering en hoe ga je hier best mee om?
  • Leiden meer ontmoetingskansen tussen jongeren met een verschillende herkomst of sociaaleconomische status tot meer openheid? Of heeft werken aan de algemene beeldvorming meer effect?

Met sprekers:

Patrick Loobuyck: hoogleraar levensbeschouwing aan de Universiteit Antwerpen en gastprofessor politieke filosofie aan de UGent. Hij schreef het boek Samenleven met Gezond Verstand (Polis 2017). 

Don Pandzou: stafmedewerker en beleidswerker superdiversiteit en armoede voor de jeugdwerksector. Hiervoor was hij werkzaam bij Formaat vzw als Vlaams ondersteuner, begeleider van zelforganisaties van etnisch-culturele minderheden en stadswerker in Gent en Antwerpen. Don is ook een actieve bestuurder bij enkele middenveldorganisaties (VOEM, WakaWaka Generation en BAZZZ vzw).


Moderator:

Jonathan Hendrickx: doctoraatsonderzoeker aan de VUB en freelancejournalist bij jongerenpersagentschap StampMedia. Hij modereerde en presenteerde eerder al evenementen en debatten van de Benelux en het Europees Parlement.

Educatieve bronnen van deze Science Bar:

Canvas - Patrick Loobuyck: verschillende levensbeschouwingen in harmonie naast elkaar.

Sociaal.net - Interview: elk kind moet kansen krijgen.

Formaat - Dossier identiteit

Samenleven in diversiteit Vlaanderen

Lees bijvoorbeeld het verslag van de studiedag of bekijk de cijfers van de enquête over sociale identiteit


Science bar 27/11/2018: Fake news

Onze regering pompt 1.5 miljoen euro in een factcheckfonds om de strijd aan te gaan met fake news. Hebben we dringend hulp nodig om te weten welke mediaberichten waar zijn en welke van de pot gerukt? Zijn jongeren makkelijker te misleiden omdat ze snel online nieuws scannen? Een kritisch en actueel debat in deze Science bar!   


Enkele vragen die tijdens een voorbereidende les of de Science bar aan bod kunnen komen:

  • Vanaf wanneer vind jij een nieuwsbericht fake news? Als de titel die je verleidde om verder te lezen over iets anders gaat dan het bericht zelf? Als de foto gephotoshopt is? Als cijfers worden overdreven?
  • Is er een verschil tussen fake news en reclame of politieke propaganda?
  • Kan je de actualiteit volgen op facebook? Zijn nieuwssites, kranten en tv-journaals overbodig?
  • Is fake news vooral een probleem op sociale media of ook in de krant en op het tv-journaal?
  • Moet de journalist fake news herkennen of de lezer?
  • Is het herkennen van fake news afhankelijk van opleidingsniveau, leeftijd of culturele achtergrond?
  • Wat kan helpen om fake news te herkennen? Je persoonlijke intuïtie, de bron van het artikel nagaan, de schrijfstijl van het bericht enz.?
  • Nieuwsberichten lees je altijd met een eigen voorkeur: je bladert door een krant, scrolt door een nieuwssite, zapt weg van een tv-journaal. Je selecteert zelf wat je wil lezen dus je zal nooit objectief alle standpunten kennen. Is dat ook fake news?


Met sprekers:

Annelore Deprez is onderzoeker en hoofddocent journalistiek aan de Universiteit Gent en aan Arteveldehogeschool Gent. Ze is lid van het Center for Journalism Studies (CJS) en doet onderzoek naar mediarepresentatie, nieuwswijsheid bij jongeren, fake nieuws, digitale stress en sociale media als branding- en nieuwskanaal.

Bart Vanhaelewyn werkt sinds 2014 bij onderzoeksgroep mict (imec/UGent) als analist mediaconsumptie. Hij houdt de laatste trends rond media en technologie in de gaten, en vooral hoe gebruikers hiermee omgaan. Hij is ook de analist en auteur van imec.digimeter, een jaarlijks terugkerend rapport rond hoe Vlamingen omgaan met media en technologie. De veranderende manier waarop we nieuws volgen is daarbij een belangrijk domein.

Moderator:

Jonathan Hendrickx: doctoraatsonderzoeker aan de VUB en freelancejournalist bij jongerenpersagentschap StampMedia. Hij modereerde en presenteerde eerder al evenementen en debatten van de Benelux en het Europees Parlement.


Educatieve bronnen

Bibliotheek De Krook - Online dossier 'Fake news'

Mediawijs – dossier nieuws- en informatiegeletterdheiden educatief pakket fake news

Onderzoek Arteveldehogeschool – Jongeren herkennen fake nieuws niet

Mind over media – Hoe worden we beïnvloed?

Het Archief onderwijs – Uitgeklaard: fake news

Scoop (p.54-57) – De oplossing voor nepnieuws ligt in handen van jou(-rnalisten)

Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo richt Factcheckfonds open Toelichting Prof. Dr. Lieven Demarez, UGent, zie ook Stopfakenews.be

De Morgen – Panoreportage: Studenten geven toe dat ze fake news-verhaal naar media stuurden

 

Eindtermen

Door deel te nemen aan de Science bar werkt u als leerkracht aan vakoverschrijdende eindtermen als communicatief vermogen, kritisch denken, respect, open en constructieve houding naast de vakgebonden eindtermen Nederlands. 



Extra documentatiemateriaal van Bibliotheek De Krook.