arrow-downarrow-leftarrow-rightcheckclipboardfacebookgluegoogle-plusimec-whiteinstagramlogo gentimecdekrookbib_liggend_kleingebruik_neglogo ovlsogentpartner-ugentVlaanderen_verbeelding werktselecttwitterpartner-ugentyoutube
Menu

Science Bar

Workshop | 23 oktober tot 26 maart 2019

In de Science bar debatteren jongeren met wetenschappers over een maatschappelijk relevant thema. Met een hapje en een drankje.

Sciencebar Logo Bg

Science bar: Jongeren gaan in debat met wetenschappers

Jongeren hebben een gezonde dorst naar kennis. En een mening. Beide staan centraal in een reeks van vier Science bars waarbij leerlingen 3e graad secundair en hun leerkracht in debat gaan met wetenschappers. Een moderator leidt het gesprek met vijf prikkelende stellingen als rode draad.


Programma

  • 23/10/2018: Identiteit in een samenleving vol diversiteit
  • 27/11/2018: Fake news
  • 26/02/2019: Verslaving
  • 26/03/2019: Leerstoornissen

Zie onder voor meer info.

Organisatie

Science bar is een initiatief van Arteveldehogeschool, UGent en Hogent in samenwerking met bibliotheek De Krook en Krookcafé, waar het debat plaatsvindt.


Eindtermen

Door deel te nemen aan de Science bar werkt u als leerkracht aan vakoverschrijdende eindtermen als communicatief vermogen, kritisch denken, open en constructieve houding naast vakgebonden eindtermen Nederlands en andere aansluitend bij het onderwerp.


Praktisch

Voor wie? Leerkrachten secundair onderwijs kunnen hun klas inschrijven voor één van de Science bars

Wanneer? Dinsdagnamiddag van 13u30 tot 15u30, of tot de dorst gelest is

Waar? Krookcafé, Miriam Makebaplein 1, 9000 Gent (routebeschrijving)

Toegangsprijs? Gratis (inclusief drankje en hapje)!

Inschrijven? Inschrijving voor één Science bar door begeleidende leerkracht via lise.vanderhaegen@arteveldehs.be

Logos



Science Bar 23/10/2018: Identiteit in een samenleving vol diversiteit

Wie ben je? Het is een vraag die iedereen en zeker jongeren bezighoudt met een antwoord dat snel kan veranderen. Zeker in een maatschappij vol diversiteit. Tijdens de Science Bar gaan sprekers en studenten hierover in gesprek.


Hieronder alvast enkele vragen die tijdens een voorbereidende les of de Science bar aan bod kunnen komen:

  • Student. Jeugdleider. Broer. Belg. Heeft herkomst de bovenhand in iemands identiteit en hoe breng je de andere delen onder de aandacht?
  • Wie voelt zich in tijden van internet en globalisering nog Belg? 
  • Wat is de invloed van sociale media op identiteit en discriminatie?
  • Welke rol spelen jeugdhuizen vandaag in het bepalen van identiteit?
  • Hoe belangrijk is religie nog in identiteitsvorming?
  • Bepaalt de taal waarin je spreekt je identiteit? Is iemand pas Vlaming als hij Nederlands spreekt? Of blijft taal een praktisch communicatiemiddel dat je bijvoorbeeld aanpast op reis zonder je identiteit te veranderen.
  • Van waaruit ontstaat radicalisering en hoe ga je hier best mee om?
  • Leiden meer ontmoetingskansen tussen jongeren met een verschillende herkomst of sociaaleconomische status tot meer openheid? Of heeft werken aan de algemene beeldvorming meer effect?

Met sprekers:

Patrick Loobuyck: hoogleraar levensbeschouwing aan de Universiteit Antwerpen en gastprofessor politieke filosofie aan de UGent. Hij schreef het boek Samenleven met Gezond Verstand (Polis 2017). 

Don Pandzou: stafmedewerker en beleidswerker superdiversiteit en armoede voor de jeugdwerksector. Hiervoor was hij werkzaam bij Formaat vzw als Vlaams ondersteuner, begeleider van zelforganisaties van etnisch-culturele minderheden en stadswerker in Gent en Antwerpen. Don is ook een actieve bestuurder bij enkele middenveldorganisaties (VOEM, WakaWaka Generation en BAZZZ vzw).


Moderator:

Jonathan Hendrickx: doctoraatsonderzoeker aan de VUB en freelancejournalist bij jongerenpersagentschap StampMedia. Hij modereerde en presenteerde eerder al evenementen en debatten van de Benelux en het Europees Parlement.

Educatieve bronnen van deze Science Bar:

Canvas - Patrick Loobuyck: verschillende levensbeschouwingen in harmonie naast elkaar.

Sociaal.net - Interview: elk kind moet kansen krijgen.

Formaat - Dossier identiteit

Samenleven in diversiteit Vlaanderen

Lees bijvoorbeeld het verslag van de studiedag of bekijk de cijfers van de enquête over sociale identiteit