arrow-downarrow-leftarrow-rightcheckclipboardfacebookgluegoogle-plusimec-whiteinstagramlogo gentimecdekrookbib_liggend_kleingebruik_neglogo ovlsogentpartner-ugentVlaanderen_verbeelding werktselecttwitterpartner-ugentyoutube
Menu

Science Bar

Event | 27 oktober tot 25 mei 2021

In dit seizoen online Science Bars gaan leerlingen 3e graad secundair in debat met wetenschappers over een maatschappelijk relevant thema.. Een moderator leidt het gesprek met vijf prikkelende stellingen en lokt zo de leerlingen – volledig coronaproof - uit hun kot.

Logo Science Bar 2020

Programma

  • Di. 09/03/2021 – Actua voor jongeren: van krant tot Facebook
  • Di. 23/03/2021 – (Waarom) moet ik wakker liggen van politiek?
  • Di. 27/04/2021 – LGBTQ+: voorbij het hokjesdenken
  • Di. 25/05/2021 – Uren turen: schermverslaving anno 2021


Praktisch

  • Dinsdagen zijn vaste waardes voor onze Science Bars.
  • Livestream vanuit het Krookcafé van 13.30 u. tot 15.30 u.
  • Eens het evenement dichterbij komt, ontvang je een deelnemerslink en vind je op de website meer info over het thema, de sprekers, moderator en educatieve bronnen.



Inschrijven

Wil je met je klas graag deelnemen aan een Science Bar? Dat kan via dit formulier. De plaatsen zijn beperkt tot zes klassen.

Science Bar – 9 maart 2021 – Actua voor jongeren: van krant tot Facebook – online editie

Bio’s

  • Kristin Van Damme is onderzoeker verbonden aan Arteveldehogeschool, UGent (Center for Journalism Studies en Media, Innovation and Communication Technologies) en imec (imec-mict-UGent). Ze doet onderzoek naar nieuwsgebruik, mediaconsumptie en journalistieke innovaties binnen een digitale wereld. 
  • Stefaan Anrys is onderzoeker en lector Journalistiek & Communicatie aan Arteveldehogeschool. Hij was jarenlang Afrika-journalist voor MO* en werkte voor tal van andere media. In het verleden was hij ook woordvoerder van de Hoge Raad voor de Justitie. Aan Arteveldehogeschool onderzocht hij eerder de rol van influencers in Vlaamse media en sinds vorig jaar leidt hij een tweejarig onderzoek naar de nieuwsbeleving van Vlaamse jongeren.
Science Bar 27 Oktober 2020 Sprekers

Inhoud

Voor bijna de helft van de Vlaamse jongeren is Facebook de belangrijkste nieuwsbron. Snack jij zoals de meeste jongeren nieuws via de sociale media: foto’s, nieuwskoppen en -inleidingen meepikken om geïnformeerd te zijn?

Of ben jij iemand die dieper durft te duiken en de actualiteit volgt via een nieuwssite of -app van een klassiek en meer betrouwbaar mediamerk? Maar wat dan met de paywalls waar je steeds meer op botst en die je vragen om te betalen voor een artikel. Is nieuws vandaag geen basisrecht meer? Ontdek het in dit kritisch en actueel debat!

Enkele vragen die tijdens een voorbereidende les of de Science bar aan bod kunnen komen:

  • Is nieuws nog belangrijk voor jongeren in onze snelle consumptiemaatschappij?
  • Zijn jongeren minder goed geïnformeerd dan volwassenen omdat ze snel online nieuws snacken
  • Is er een verschil in nieuwswaarde tussen de digitale en de papieren krant? 
  • Hoe objectief zijn nieuwsberichten op sociale media gezien het luidsprekereffect en bijhorende commentaren?
  • In welke mate zorgen algoritmes er voor dat je een (on)voldoende brede kijk op de actualiteit krijgt?
  • Zijn de klassieke nieuwskanalen zoals kranten, magazines en tv-journaals overbodig geworden?
  • Is er een profiel verbonden aan nieuwsleken en aan nieuwsjunks qua gender, opleidingsniveau of afkomst/verblijfplaats?
  • Is enkel betalende informatie - via de paywalls of gratis via mediatheken - nog betrouwbaar?

Educatieve bronnen

Digidossiers en boekentips bibliotheek De Krook

Science Bar - 23 maart 2021 - (Waarom) moet ik wakker liggen van politiek?

Bio’s

  • Thibaut Renson 10 jaar geleden was Barack Obama presidentskandidaat in Amerika. Zijn krachtige speeches wekten Thibauts interesse in politiek. Hij ging Politieke Wetenschappen studeren en bleef hangen aan de universiteit. Nu doet hij onderzoek naar politieke participatie: hoe burgers betrokken worden bij de politiek. 
  • Hendrik Vos Omdat Europese politiek saai en stoffig en ingewikkeld leek, vond Hendrik het een goed plan om er zich in te verdiepen. Het bleek goed mee te vallen: de Europese Unie zit veel boeiender, spannender en grappiger ineen dan vaak wordt gedacht. Als professor, verbonden aan de Gentse Universiteit, probeert hij te snappen wat er aan de hand is. Waarom is Europa zo belangrijk geworden? Waarom stelt de Unie soms ook diep teleur? En hoe loopt het af met de Brexit? Hij  spreekt en schrijft erover, voor studenten en voor een breder publiek.
Science Bar Hendrik Vos Thibaut Renson

Inhoud

Veel jongeren zijn niet meer geïnteresseerd in politiek. Hoe komt dat? Vinden ze dat politiek weinig te maken heeft met hun dagelijks leven of vinden ze net dat de politiek zich te veel bemoeit? Als ze zelf zouden mogen gaan stemmen, weten ze al op wie ze zouden stemmen, en waarom? 

Enkele vragen die tijdens een voorbereidende les of in de Science bar aan bod kunnen komen

  • Luisteren politici te weinig naar wat jongeren te zeggen hebben?
  • Moeten politici ook onpopulaire maatregelen durven doorvoeren?
  • Moet de stemplicht afgeschaft worden? 
  • Waarom zit België nog in de Europese Unie?

Educatief materiaal

Voor Europese politiek:

Voor politiek in brede zin:

  • Handboek Politicologie: ‘Plattegrond van de macht’, Carl Devos (red.)
    • Inleiding ‘Wat is politiek?’
    • 'Omschrijving van de politiek: naar een synthese’ 
    • Hoofdstuk over ‘politieke participatie’

Digidossiers en boekentips bibliotheek De Krook

Science Bar - 27 april 2021 - LGBTQI+: Voorbij het hokjesdenken

Hoog tijd om af te stappen van het hokjesdenken en LGBTQI+ als het nieuwe normaal toe te laten. Of niet? We hebben het erover in dit kritisch en actueel debat.   

Bio’s

Dr. Piet Hoebeke is uroloog bij de afdeling Urologie van het Universitair Ziekenhuis in Gent, en is hoogleraar kinderurologie. Sinds 1/10/2016 is hij decaan van de faculteit geneeskunde en gezondheidswetenschappen van de Universiteit Gent. Hij is tevens ook bestuurslid en penningmeester van de European Society of Pediatric Urology (ESPU), lid van de European Board of Urology (FEBU) en lid van de European Academy for Pediatric Urology (FEAPU). Hij is ook redacteur van het Journal of Pediatric Urology.

Sofie Van Bauwel is Professor mediastudies aan de vakgroep communicatiewetenschappen aan de Universiteit Gent. Momenteel is ze ook vakgroepvoorzitter en lid van de onderzoeksgroep CIMS (Centre For Media and Cinema Studies). Ze doceert culturele mediastudies, gender en media en televisiestudies. Haar onderzoek focust zich vooral op gender en media en ze publiceert vooral over populaire media en gender. Verder is ze ook lid van DELTA (Digital Innovation for Humans and Society), een interdisciplinair onderzoeksconsortium. 

Sprekers Science Bar 274

Inhoud 

Hetero, lesbisch, homo of biseksueel. Nog niet zo lang geleden kenden we enkel die vier vormen van (seksuele) geaardheid. Veel te beperkt, zo blijkt vandaag. Ondertussen kennen we ook transgender en queer, maar ook die termen zijn intussen achterhaald, dus werd de afkorting LGBTQI+ ingevoerd. LGBTQI+ staat voor lesbian, gay, biseksual, transgender, queer, intersex en alle andere vormen van geaardheid die niet passen binnen het kader van eerder genoemde termen. We zien immers dat er heel veel tussen man en vrouw in zit. Op het eerste zicht is het moeilijk om de rode draad doorheen deze afkorting te herkennen: het gaat zowel over gender, geslacht als seksuele oriëntatie. Wat deze groepen mensen met elkaar in verband brengt, is het feit dat ze allemaal benadeeld worden door de zogenaamde ‘heteronormativiteit’ die onze samenleving sterk beheerst. De heteronorm gaat ervan uit dat iedereen vanzelfsprekend hetero is tot het tegendeel bewezen is. Ze maakt bovendien enkel een onderscheid tussen mannen en vrouwen en koppelt deze aan sterke gendernormen, oftewel ‘regels’ over wat mannelijkheid of vrouwelijkheid is. 

Enkele vragen die tijdens een voorbereidende les of de Science bar aan bod kunnen komen:

  • Weet iedereen waar de afkorting LGBTQI+ voor staat?
  • Welke rechten hebben LGBTQI+’ers? Hebben zij dezelfde rechten als hetero’s?
  • Kunnen transgenders kinderen krijgen? 
  • Is België een veilige haven voor holebi’s en transgenders?
  • Wat is het verschil tussen geslacht en gender? Wat hebben beide termen met seksualiteit en identiteit te maken? 
  • Worden jongeren met een andere geaardheid vaker gepest?
  • Waarom durven jongeren met een andere geaardheid zich niet te uiten?
  • Wat wordt bedoeld met genderdiversiteit? 
  • Helpen campagnes als PAARS, of zorgt dit net voor nog meer problemen?

Educatief materiaal

Vragen of meer informatie?

We beantwoorden ze graag! Mail ons via wetenschapscommunicatie@augent.be

Eindtermen

Door deel te nemen aan de Science bar werk je als leerkracht aan vakoverschrijdende eindtermen als communicatief vermogen, kritisch denken, open en constructieve houding naast vakgebonden eindtermen Nederlands en andere aansluitend bij het onderwerp.

Science bar is een initiatief van Arteveldehogeschool, Universiteit Gent en Hogent in samenwerking met Bibliotheek De Krook en Krookcafé.

 

----- 

Tijdens een Science Bar kunnen sfeerbeelden genomen worden om later te gebruiken ter promotie. Deze focussen altijd op de groep en niet op individuen. Spreek ons gerust aan als je hierover vragen hebt.  

Logos Science Bar 2020