arrow-downarrow-leftarrow-rightcheckclipboardfacebookgluegoogle-plusimec-whiteinstagramlogo gentimecdekrookbib_liggend_kleingebruik_neglogo ovlsogentpartner-ugentVlaanderen_verbeelding werktselecttwitterpartner-ugentyoutube
Menu

Persona Non Grata in de klas

Workshop | 9 mei 2018

Hoe moeten leerkrachten omgaan met politieke conflicten in de klas? Tijdens deze participatieve studiedag in De Krook verkennen we samen bestaande strategieën en nieuwe perspectieven. Warm aanbevolen voor leerkrachten, directies en beleidsmedewerkers van secundaire scholen.

Persona Non Grata

Wat?

Een participatieve studiedag in het kader van het actieonderzoek ‘Conflicten van de wereld in de klas’ van de Universiteit vanGent. Gedurende deze dag komen onderwijspersoneel uit Vlaanderen en Brussel samen met experten om nieuwe perspectieven te ontwikkelen en bestaande strategieën te verdiepen in het pedagogisch omgaan met de reproductie van politieke conflicten in de klas.

Voor wie?

Leerkrachten, directies, beleidsmedewerkers en Lerarenopleiders secundair onderwijs BSO, TSO & ASO

Met wie?

Dimokritos Kavadias, Sami Zemni, Nina Henkens, Chokri Ben Chikha, Laura Nsengiyumva, Julie Carlier, Kris Rutten, Orhan Agirdag, Naima Lafrarchi, Tony Valcke.

Door wie?

  • Middle East and North Africa Research Group, UGent
  • Culture&Education Research Group, UGent
  • Specifieke Lerarenopleiding van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen, UGent
  • Global Studies, UGent

Waar?

De Krook, Miriam Makebaplein 1, 9000 Gent Gent

Wanneer?

09/05/2018 van 09:30 tot 16:30

Inschrijving

Stuur een mailtje naar: menarg@ugent.be

Opgelet! Plaatsen zijn beperkt tot 15 personen per workshop, inschrijven is dus noodzakelijk!

Verloop van de dag

  • 09:00 - Onthaal
  • 09:30 - Verwelkoming
  • 09:40 - Keynote
  • 10:30 - Parellelle workshops: 'Persona Non Grata in de klas'
  • 13:00 - Lunch
  • 14:00 - Plenaire terugkoppeling 3 workshops
  • 15:00 - Panelgesprek (conflict burgerschap en onderwijs)
  • 16:30 - Drink

Workshops

Zwarte Piet, kindervriend?

  • Begeleider: Kris Rutten
  • Extern: Laura Nsengiyumva

Het huidige debat over Zwarte Piet stelt de traditie van Sinterklaas in vraag. Er wordt geprotesteerd tegen het stereotype beeld van de trouwe helper, die nog altijd afgebeeld wordt als een carnavaleske figuur met kroeshaar en rode lippen. Na protest over de racistische inslag van Zwarte Piet, is er een hevig debat ontstaan over het al dan niet stereotype en karikaturale karakter van deze figuur. Het protest veroorzaakte bovendien een terugslag van (scherpe) veroordelingen van het in vraag stellen van lokale tradities.  Omdat dit beeld door sommigen als racistisch wordt bevonden, zijn er uit verschillende hoeken voorstellen geformuleerd om van deze “zwarte piet” een “roetpiet” te maken met als excuus dat hij er vanwege de schoorsteen zwart uitziet (cf. het “Pietenpact” dat onder meer ondersteund werd door het Gemeenschapsonderwijs en het Katholiek Onderwijs). Hoe kunnen leerkrachten en begeleiders in de klas omgaan met deze controverse? Wat kunnen we zeggen over ‘traditie, ‘racisme’ en ‘protest’ zonder te vervallen in gemeenplaatsen? Hoe kunnen we een genuanceerde analyse van deze fenomenen in de klas introduceren op een pedagogische manier? Wat kan dit betekenen in termen van inclusie in de superdiverse klassen van vandaag?

Leopold 2, koning bouwheer?

  • Begeleider: Julie Carlier
  • Extern: Chokri Ben Chikha

Inhoudelijk thema: Naar aanleiding van aanhoudende protesten tegen de aanwezigheid van Leopold II-standbeelden en andere koloniale symbolen in het straatbeeld in vele Belgische steden, besloten verschillende stadsbesturen om hun Leopold II-beeld te voorzien van een verduidelijkend opschrift waar de vele Congolese slachtoffers omgekomen ten tijde van Kongo-Vrijstaat betreurd worden. Protestbewegingen, gesteund door sommige historici, menen echter dat deze verklarende of bordjes niet volstaan. Conservatieve stemmen, gesteund door andere historici, vinden deze acties daarentegen dan weer te verregaand. Deze controverse en denkoefening over de omgang met koloniaal erfgoed in onze steden illustreert heel goed het verschil tussen een anekdotische omgang met het koloniale verleden en een effectief kritische aanpak. Hoe kunnen leerkrachten en begeleiders in de klas omgaan met deze controverse? Wat kunnen we zeggen over ‘kolonialisme’, ‘racisme’ en ‘protest’ zonder te vervallen in gemeenplaatsen? Hoe kunnen we een genuanceerde analyse van deze fenomenen in de klas introduceren op een pedagogische manier? Wat kan dit betekenen in termen van inclusie in de superdiverse klassen van vandaag?

Bin Laden, verzetsstrijder

  • Begeleider: Sami Zemni
  • Extern: Nina Henkens

Inhoudelijk thema: Ben Laden, al-Qaeda of IS zijn voor de meeste mensen terroristen die geweld gebruiken om hun politieke doelen te verwezenlijken.  De meeste mensen distantiëren zich gemakkelijk van dit geweld en verwerpen het. Nochtans zijn er ook jongeren die een meer genuanceerde, gewrongen of complexere analyse maken van dit geweld. Sommigen, een zeer kleine minderheid, staan achter het geweld van dergelijke groepen en geloven dat dit de zaak ‘voor de islam’ ten goede komt. Nog anderen, ook een minderheid, keuren het geweld in naam van de islam niet goed maar begrijpen dat dergelijk geweld een gevolg is van geopolitieke conflicten die de laatste 30 jaar vorm kregen. Nog anderen geloven dan weer niet dat dit geweld kan uitgevoerd worden door moslims en menen daarin een complot te zien… Hoe kunnen leerkrachten en begeleiders op school omgaan met deze houdingen? Wat kunnen we zeggen over ‘de politieke islam’, het ‘islamisme’ en de ‘jihad’ zonder te vervallen in gemeenplaatsen? Hoe kunnen we een genuanceerde analyse van deze fenomenen in de klas introduceren op een pedagogische manier? Hoe onderscheiden we politieke conflicten en geloof? Islamitische theologie en geweld?