arrow-downarrow-leftarrow-rightcheckclipboardfacebookgluegoogle-plusimec-whiteinstagramlogo gentimecdekrookbib_liggend_kleingebruik_neglogo ovlsogentpartner-ugentVlaanderen_verbeelding werktselecttwitterpartner-ugentyoutube
Menu

Logos@50

Boekvoorstelling | 6 november 2018

Muziekprofessor Marc Leman gaat in gesprek met de auteur Godfried-Willem Raes over de geschiedenis van Logos naar aanleiding van het boek: Logos@50. Het kloppend hart van de avant-garde muziek in Vlaanderen.

Logos

Praktisch

  • Wat? Boekvoorstelling Logos@50 met interview van Godfried-Willem Raes door muziekprofessor Marc Leman
  • Waar? De Krook, Zaal Blauwe Vogel (-1)
  • Wanneer? Dinsdag 6 november om 19u30
  • Inschrijven? Schrijf je in!


Programma

  • Inleiding door Uitgeverij Stichting Kunstboek
  • Muziekprofessor Marc Lemanin gesprek met Godfried-Willem Raes
  • Daarna wordt u vriendelijk uitgenodigd voor een receptie in het Krookcafé en is er de mogelijkheid om het boek aan te kopen.


Over Logos@50

Logos@50 biedt een authentieke kijk op de geschiedenis van experimentele avant-gardemuziek in Vlaanderen vanuit zijn belangrijkste productiecentrum Stichting Logos en bij monde van oprichter en bezieler Godfried-Willem Raes. In een bijzondere combinatie van autobiografie en geschiedschrijving levert de auteur een unieke bron van informatie over vijftig jaar progressief muziekleven, vanuit Gent reikend tot de verste uithoeken van onze planeet. Godfried-Willem Raes gaat daarbij de controverse niet uit de weg, maar onderbouwt zijn dwarse tegendraadsheid met sterke argumenten. De lezer hoeft zijn mening niet te delen maar de scherpte waarmee hier een visie wordt uitgelicht, dwingt respect af. Zijn vlotte schrijfstijl maakt het boek tot uiterst aangename lectuur voor al wie met muziek begaan is.


Over Godfried-Willem Raes

Godfried-Willem Raes (1952) geniet wereldwijde bekendheid als muziekmaker in de breedste zin van het woord. Tot 2014 was hij hoofddocent compositie en akoestiek aan het Gentse conservatorium, momenteel is hij postdoctoraal onderzoeker aan UGent. Zijn onderzoek behelst de uitbreiding van de expressieve mogelijkheden van muzikale speeltuigen en hun menselijke interfaces. Hij is bouwer en ontwerper van wat als het grootste robot-orkest ter wereld geldt en uitvinder van een volkomen draadloos systeem voor de herkenning van menselijke expressieve gestiek, zijn onzichtbaar instrument. Dit was ook het onderwerp van zijn doctoraatsthesis. Op dit ogenblik werkt hij verder aan de bouw en ontwikkeling van automatische instrumenten, met speelmogelijkheden die het menselijke ver overschrijden. Hij werd bekroond met de Louis Paul Boon-prijs (1982) en met de Tech-Art-prijs (1990).


50Cover Xl